v. 2014

Joutsan Seniorit 15.4.2014 vieraina Tikkakosken Seniorit ja SeniorShop

Terve Joutsasta.

Ystävällinen kiitos kaikille Teille otsikon tilaisuuteemme osallistuneille.

Saimme ilahtua (minä erityisesti) monien tuttujen tikkakoskelaisten yllättävästä tapaamisesta.
Erityiskiitos mukanaolosta ja esityksestä Seppo Laville, joka edustaa ... Kansallisen Senioritoimintamme ´peruspilareita´.
– Häntä on mielenkiintoista kuulla, helppo kuunnella ja ... antautua kerronnan virtaan.

Kiitos huoltotiimillemme. Vastuun hoiti nyt upeasti Anneli Lehto, joka oli laittanut tarjolle myös pikkusuolaista ... karjalan piirakoita kera munavoin ... ajatellen erityisesti Tikkakosken vieraitamme.

Kiitos Katja Lindqvist / Katjan liikkuva putiikki / SeniorShop ... tarjonnastasi. Tulipa tehtyä hyviä vaate- ja asustehankintoja. Noin upeita prässihousuja minulla ei ole aiemmin ollutkaan.

Lämmin toivotus -> Kaikkea hyvää nyt olevaan, kohta koittavaan pääsisäiseen ynnä tulevaan,

too: Eso
Esko Osmio
Joutsan Seudun Kansalliset Seniorit ry:n pj.

Kevätjuhla 2014

Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Näin kuuluu vanha sanonta kun tehdään jotakin myöhemmin kuin mikä on ollut tarkoitus. No tässä tapauksessa on kyse meidän yhdistyksen kevätjuhlasta 4.6.

Silloin kokoonnuimme reilun kahdenkymmenen jäsenen joukolla viettämään perinteistä kevätjuhlaamme kerholle.

Sää oli vielä tuolloin kesäisen lämmin ja kohta se sitten muuttuikin jo viileäksi.  Kevätjuhlamme arvokkuutta lisäsi illan ohjelma johon kuului mm ansioituneiden jäsentemme palkitseminen ansiomerkeillä.

Keski-Suomen Senioripiirin myöntämät Senioriliiton hopeiset ansiomerkit jaettiin Kauko Matti Rinta-Antilalle ja Eila Tammistolle. Ansiomerkit jaettiin Raimo Kalliolle, Salme Laville ja Maija Napolalle.

Heistä jokainen on ajallaan ja aktiivisuudellaan ollut yhdistyksen toiminnassa kantavia voimia.

Paikalla olivat kaikki muut paitsi Raimo Kallio jolle merkki ojennetaan syksyn ensimmäisessä senioritapaamisessa.

Ilta jatkui yhteisellä illallisella vaihtaen kuulumisia. Puheenaiheeksi nousi myös toukokuussa tekemämme Pietarin matka. Ohjelmaakin oli Sirkka-Liisa ja Maija järjestäneet. He esittivät valssia vanhaan tyyliin pukeutuneina. Esko huolehti jälleen meidän tietopuolisesta ohjelmasta.

Illan lopuksi oli Maija järjestänyt arpajaiset ja arpaonni suosi melkeinpä jokaista paikalla ollutta.

Elo-kulttuuria Taidekeskus Järvilinnasta.

Yhdistyksemme aloitti poikkeuksellisesti syksytoiminnan menemällä 28.8. Taidekeskus Järvilinnaan Leppävedelle. Matkalle lähdettiin perinteiseen tapaan kimppakyytejä hyödyntäen. Pieni oli joukko mutta me jotka olimme mukana saimme viettää hienon iltapäivän.

Retki oli laitettu aluilleen jo keväällä kun Pertti Virtanen ja Ahti Ojanen olivat kuukausitapaamisessamme kertomassa Suomi-laivan historiasta. Ja eikä nytkään tarvinnut pettyä heiltä saamiimme esityksiin Toimi-laivan historiasta ja "raatona" Järvilinnan pihassa olevasta Lahtis-laivasta joka runkona odotteli uutta kuosia. Toimi-laivan omistaa Kauko Sorjosen säätiö joka hallinnoi tätä Toimi-laivaa sekä nyt entisöintiin menevää Lahtis-laivaa. Upeaa että näitä harvinaisuuksia vielä löytyy ja vielä on tallella henkilöitä jotka taitavat entisöintiin tarvittavat työtavat.

Jos nyt joitakin perusasioita Toimi-laivasta. Laiva oli rakennettu v 1898 ja rekisteröity 63 hengelle. Laivan oli alun alkaen omistanut sen aikainen patruuna Julius Jönssön ja laiva oli liikennöinyt Vaajakosken ja Jyväskylän väliä. Mielenkiintoista oli kuulla että laivasta oli saatu piirustukset vasta 1909 kun laiva oli jo liikenteessä.

Ammattimaisen liikenteen Toimi- laiva oli lopettanut v 1967 ja oli rantautunut Lutakkoon. Kesät laiva on nykyisin Järvilinnan rannassa ja sitä voi pienelle ryhmälle vuokrata K Sorjosen säätiöltä. Saimme käydä tutustumassa laivaan. Höyrylaiva Toimi tarvitsee lähteäkseen liikkeelle 8 h lämmityksen ja puita menee n 4 mottia.

Talveksi laivaa siirretään kuulemma Noukanniemeen.

Tässä välissä maistui jo sitten kahvikin ja saimme ihailla todella upeaa näkymää ulos.

Taidekeskus upean kartanonsa lisäksi tarjoavat tilat monelle taiteilijalle. Sieltä löytyvät tilat lasitaiteilijalle ja hänen tuotteitaan katsottuna ei voinut muuta kuin ihmetellä mihin kaikkeen lasi taipuu. Taiteilija on nimeltään Katja Rauhalinna. Taidepajalla työskentelee Martti Virtanen. Hän esitteli meille miten valumuotit tehdään ja loppusuoralla oli iso vellikello. Sepänpajassa työskentelee Rautasalo (etunimeä en muista) ja hänen töitään ovat erilaiset taonnat, mitä nyt seppä ahjossaan takoo, avaimia, taidetaontaa, viirejä talojen päätyihin, ja paljon muuta. Tällä kertaa ahjo oli kylmillään. Kaiken kaikkiaan seitsemälle taiteilijalle on tilat ja lisää rakennetaan. Kaunis ja  ja virikkeitä antava ympäristö. Pihalle oli nähtäville laitettu erilaisia esineitä talossa vierailevien silmän iloksi.

Sisällä oli puhdetyönäyttely, jonne oli kerätty runsaasti esineistöä viime sotien ajalta joita rintamalla olevat sotilaat aikansa kuluksi olivat tehneet. Paljon oli vielä säästynyt nuoremman polven katsottavaksi. Myös näiden edellä mainitsemieni laivojen pienoismallitkin olivat nähtävillä.

Kaiken tämän nähtyämme voimme olla hyvillämme siitä että on Kauko Sorjosen kaltaisia henkilöitä jotka pelastavat kulttuurihistoriallisesti hienoja rakennuksia.

Tälläkin kartanolla on ollut värikäs historia ennen kuin se on päätynyt säätiön omistukseen.

Näin käynnistyi meidän toimintasyksymme.

Näihin tunnelmiin päätyen Raili