Puheenjohtajan palsta

• Keski-Suomen kansallisen senioripiirin hallituksen jäsen 1.1.2022 alkaen

Kirje Joulupukille

Hei Joulupukki

Vuosiin en ole sinulle kirjeitä kirjoittanut, minulle on riittänyt se, kun voin olla vaan, ja sinä saat senkin ajan käyttää toisten luona vierailuihin, kun tiedän sinun pitävän niin paljon lasten lauluista ja kirkkaista silmistä, lapsista, jotka polvellesi istuvat, jos minä syliisi istahtaisin tarvitsisit sitten myös toisenkin kepin, hyvin sinä Joulupukki satoja vuosia olet tullut toimeen yhdellä kepillä. Tiedetään myös, että oikein hyvin viihdyt aikuistenkin seurassa, monissa pikkujouluissa olet vieraillut.

Kirje on siinä mielessä kiva, se saattaa tulla perille, se poikakin kertoo, että sen isä oli ostanut lahjoja Rova... eikun Helsingistä, mutta eihän kukaan niitä jaksaa sieltä Korvatunturille kävellen viedä, eihän, ja joku on kysynyt, että voiko joulupukki tuoda risuja, vai voiko?

Meitä Tikkakosken senioreita on 29 ihan kilttejä ollaan oltu, käyty vähän kyläilemässä ja nautittu rannassa leppeästä kesäpäivästä, kädet on hemmoteltu, nautittu Operetista ja kaveerattu toisten senioriyhdistysten kanssa ja päätetty vaihtaa nimi Tikkakosken senioreiksi.

Mitä me toivomme, että saisimme nauttia toistemme seurasta, hyvästä mielestä, olla terveinä, ja niin onnellisia kuin nytkin olemme. Kun käyt niissä pikkujouluissa laulattamassa ja juttelemassa, niin meidän toinen toive olisi se, että kertoisit kuinka mukavaa sakkia on Tikkakosken seniorit, ja meidän porukkaan sopii tulla vaikka vähän kauempaakin, me kaikki olla täytetty 27 v ja vähän yli.

Terveisiä sinne Korvatunturille ja sinulle, muorille ja tontuille.

Mukavaa joulun odotusta.

4.8.23 Onneksi jo elokuu, alkaa yhditystoiminta ja sen tuoman tehtävät, aloitamme sovitusti hallituksen kokoksella, ja päätämme syksyn toiminnasta, suuntaviivat siihen, meillä jo on. Ennen kaikkea pääsemme tapaamaan toisiamme, jotenkin kesällä se on enemmän satunnaista kohtaamista, itse sanon itsestäni että len tuulella käyvä, en tuuliviiri, luonteeseeni kuuluu olla aina jotain tekemistä tai ainakin mitettimistä mitä sittentekisin, juhannus oli niin ykistoikkoinen, että huh sentään, oli päättänyt, että en avaa tätä konetta enkä ota ompelukonetta esiin, vaikka kuinka sormet syyhyäisi, kyllä pli pitkästyttävää, no nyt se joutilaisuus onneksi helpottaa.

Nahdään

t Leila

12.6.2023

Tuleehan sitä lämmintä, vaikka tovi sitten tuntui, että joutuupa lämpöä odottamaan.

Meilla Tikkakosken senioreilla oli varsin toimelias ja virkistävä kevät, olimme yhdessä,  kuulimme asiaa Biopankista ja sen tärkeydestä terveyden osalta, kun koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua, hemmottelimme käsiämme Eiran opastuksella,  Oma säästöpankki kertoi myös palveluista ja pelasimme pingoa, saimme palkintoja, yksi palkinto jonka sai hakea ihan paikanpäältä, vierailimme myös Tupasvillassa, Laukaan pj,n Liisa oli järjestänyt pienten yhdistysten tapaamisen sinne, olikin mukava puolenpäivän tutustuminen, kivaa porinaa naapuriyhdistysten samanhenkisten sanioreiden kanssa, ja nauttien maukast kotiruokaa, reippaammat meistä  ekivät vielä kierroksen  Tupasvillam tantereella, kuunnelle tarinaa, mistä mikäkin talo sinne on tullut.

7-8.6. olin yhdistyksen lähettämän Senioriliiton liittokokouksessa Savonlinnassa, meitä äänivaltaisia oli 162  heti alkuun tuli isänmaallinen oli laulaessa Lippulaulua ja seppelpartion lähtemistä seuratessa. Kokous oli mielenkiintoinen ekakertalaiselle, jokaisella järjestäjällä on omat tapansa ja hyvä niin. Henkilövalinnat meidän Keski-Suomalaisten kohdalta olisi voimut mennä toisin.

Senioriliiton uusi puheenjohtaja on Kari Kantalainen, Turun kansallisista senioreista, varapj. Nyky Vanhanen Lappeenrannasta, liiton valtuuston pj Esa Anttonen Kajaanista , varapj,  Anja Hänninen Keravalta.

Toivotan kaikille mukavaa ja sopivan lämmintä kesää.

Toiminta jatkuu elokussa, paljon kivaa luvassa.

Leila Saikkonen

13.8.2022
Satoisaa elokuuta hyvät Seniorit, luonto antaa meille värikästä ja maukasta satoaan jo marjojen sekä sienten muodossa, itse kunkin pihat kukkii värikkätiä kukkia, pian alkaa sitten omppojen aika.
Tästä ilosta Tikkakosken kansalliset senioreiden hallitus on kokoontunut ja päättänyt alkavan syksyn toiminnan, Tikkakosken Tohinoille osallistutaan 20.8.22 yläkoulun pihassa, jaetaan patinalehteä sekä omaa "uunista" tullutta esitettä ja kuukausi tapaamiset  tuttuun tapaan on kuukauden toinen tiistai Lounas-kahvila Stinassa.
Yhdistyksemme on peräti 25 vuotias, jota kannattaa juhlia, siitä myöhemmin.

10.9.2022

Nii pyörähti syyskuu kauniina ja raikkaana, jos aamu onkin sumuinen, niin tovin päästä onkin jo selkeä sää, ihan ruskaa ei Tikkakoskella vielä näy, mutta sekin sieltä tulee, kuten meidän ensimmäinen kuukausi tapaaminen 13.9.22 klo 14 Lounas-kahvila Stiinassa, ladataan ja opetellaan Seniori aplikaation  käyttöä Ulla Halttunen tulee sen meille opettamaan. Nähdään tiistaina. t Leila

24.10.2022  Näin kauniina ja kuulaana  lokakuisena päivänä ajatteli kirjoittaa sinulle, tätä ajakulua  pitää ihmetellä, nyt lokakuu loppu häämöttää, tuntuu kuin aina olisi perjantai, mihin tällä ajalla on hoppu, meillä senioreilla kun ei sitä ole, meidän hoput ja kiireet ovat onneksi  taakse jäänyttä elämää. Viime viikolla koin henkilökohtaisen ihmeen, isäntä ja jälkikasvu olivat lähdössä metsään sieniä keräämään, ja oho, huomasin minäkin pipopäässä ja toppahousuissa ym asianmukaisessa  varustuksessa seisovani metsän reunalla ämpäri kädessä, kuuliaisesti kuuntelin ohjeita kuten  5 lasta jotka olivat  mukana, parin tunnin jälkeen  olin ylpeä suppis-saalistani, niitä onkin mukava kerätä huomasin. Edellisestä metsäreissustani onkin sitten 30 vuotta. Toivottavasti  sinäkin ilahdut jostain kauanaikaa sitten tekemästäsi  asiasta. Uuttakin  on tulossa  8.11.22 klo 14 tapaamisessamme on aiheena Seniori liikenteessä ja syyskokous.  Terveisin Leila pj.

3.12.2022 Olemmekin joulukuussa, hivenen on pakkasta ja lunta mikä piristää mieltä, kovasti jo myyjäisiä on jokapuolella, mikä tarkoittaa sitä, että uunit ovat olleet kuumina, puikot kilkattaneet ja lastu lentänyt. Me Seniorit   olemme tahoillamme nauttimassa tästä hetkestä. Joululounaalle menemme 13.12.22. Herkkulauantaihin, osallistujia on runsaati, vielä 6een päivään saakka on ilmoittautuminen.  6.12.22 Vietämmekin Juhlavan itsenisyyspäivä, joka meille on suotu, kiitos kuuluu kaikille Sotiemme veteraaneille, Lotille. Syvä kumarrus teille.

16.12.22 Joululounaalla tuli kupu niin täyteen, että nyt vasta jaksaa alkaa kirjoittamaan Herkkulauantain Irina oli loihtinut hyvänmakuset perinteiset jouluruuat, ja leiponut kakut, kyllä maistui, ja mikä ihan puheen soriha, jos sitä siksi voi sanoa, kun pitkästä aikaa ollaan isolla porukalla koossa ja tuttujen kanssa kuulumisia vaihdettu, oi kuika mukavaa. Laitan valokuvia lounas tapahtumasta. Seuraavaksi sitten Tikkakosken senioeiden 25v juhlaan 10.1.2023 Seurakuntatalolle klo 14. hallitus on  tehynyt jo paljon asiaa juhlan eteen,  palkitsemme ansioituneita jäseniämme, kutsut lähtee vielä ennen joulua Teille arvoisat jäsenet ja yhteistyökumppaneille. Nyt alamme hiljentymään Joulun viettoon.  Tapanin päivänä sitten ollaan jo pirteinä  ja valmistaudutaan Uuteen vuoteen 2023.

Toivon Teille Senioreille perheineen leppoisaa Joulua ja Hyvää uutta vuotta.

Leila

30.12.2022 Niin on vuosi vierähtänyt, kun rajoitukset poistuivat, niin sitten kyllä toimintaa on ollut mukavasti, olemme olleet näkyvästi esillä  tapahtumissa ja ilmoittaneet niistä lehdessä, yhdistykseemme  on tullut uusia jäseniä, joskin Tuonelan herra on  niittänyt viljaan kolmen jäsenemme kohdalla.

Toivotan teille kaikille Hyvää ja mukavaa Vuotta 2023

Leila

29.1.2023 Niin on tammikuu lopuillaan, Tikkakosken kansalliset eniorit ry juhli 25v taivalta 10.1. palkitsimme ansioituneita jäseniämme pronssisella ansiomitallilla Riku Tenhusen, hopeisilla mitaleilla Timo Sorjosen ja Ilpo Hytösen, kultaisilla mitaleilla  Eila Tammiston ja Raili Rissasen. Onnittelut ja lämpimät kiitokset teille jotka olette tehneet  monia vuosia  yhdistyksemme hyväksi  tätä järjestö työtä.

Sitten pohdimme, mitä ja miten meitä senioreita tässä Hyvinvointialueella huomioidaan, onko muuta kun lumien auraaminen portin pielestä ja uimahallin 80€seniorikortti,  Laajavuoreen saamme -20% kylpylä käynneistä, muista näyttää aplikaatio, olethan ladannut sen puhelimeesi.

t Leila

12.3.2023 Elokuva Kultalampi

Perjantaina katsoin elokuva Kultalampi, olen katsonut myös aikaisemminkin ehkä 20 v  sitten,  silloin se oli jotenkin pitkäveteinen  paikoin laahaava, jopa tylsä.  Nyt sen katsoin ihan uusin silmin ja ajatuksin, ei ollutkaan pitkäveteinen, sopivasti jännittävä ja mös koskettava, no kyyneeliä  en vuodattanut, mutta pysähdyin aatoksiin, niin vanhaan mieheen, ja nuoreen teinipoikaan, kuin vanhenevaan vapisevaan rouvaan. Kaikkea sopivasti. Niin ne vuodet muokkaa mieltä

13.4.23 meillä Seniori yhdistyksessä on käsien hemmottelua ja klo 14 alkaa kevätkokous. Tervetuloa.

Niin oli mukava käsein  hemmottelu että, Eiran ohjeiden mukaan kuorimme kädet, laitoimme oikein käsinaamion ja vielä hyvän käsivoiteen, ja kommentteja sekä naurua oli runsaasti, seitsemänkymppinenkin saa jo tehdä käsihemmottelua Eira lupasi,  alla päivän kuvia.

Timo sai henkilökohtaisen hemmottelun.

Hemmottelun jälkeen nautimme herkulliset täytekakku kahvit, ja pidimme kevätkokouksen.